FANDOM

En flerbruksarena tilknyttet det småborgerlige Einerlien Borettslag. Tillaren huser blant annet et tilfluktsrom (derav navnet), som ble konstruert for å håndtere andelstakernes frykt for den totale krig på 70- og 80-tallet, en frykt som delvis må sees i lys av beliggenheten, knappe tre kilometer fra den norske marines hovedbase, Haakonsvern. Tilfluktsrommet har også vært en yndet tumleplass for diverse lokale bordtennismiddelmådigheter, samt borettslagets egne pumpetryner. Ingen i borettslaget ble spesielt store. Dette kan skyldes usunne aktiviteter som fyring, Commodore 64 og Amiga. Liabøbrødrene (bortsett fra den yngste) var de eneste som klarte å hevde seg nasjonalt i bordtennis.

På Tillarens tak finner man den sagnomsuste betongløkken som mange forbinder med navnet. Spilleflaten på ca. 5 m x 16 m tilfredsstiller verken FIFA-kravene eller andre, allmenne estetiske krav, men har likefullt vært åsted for utallige knokkeloppgjør opp gjennom årene. En rekke lokale fotballspillere har løpt på seg kneleddskader på dette betongdekket. F.eks. kan nevnes Petter Andreassen (Brann). Onkelen til Wangen er en annen semi-merittert aktør som har lært sin fotball-ABC på denne arenaen. Før den globale oppvarmingen nådde Loddefjord, ble Tillaren gjerne islagt vinterstids. Improviserte ishockeykamper utartet seg ofte til rene gatekamper og bidro sterkt til at lokale ildsjeler etter hvert låste inn hageslangene sine på denne årstiden.

Tillaren, banen

Tillaren, betongbanen

Tillaren, bunkers

Tillaren

Tilfeldig wiki