FANDOM

Lyderhorn (også kjent som "Lydaren") er et fjell som er med på å tegne de geografiske grensene for Loddefjord i nord. Fjellet er 396 meter over havnivå og hindrer andre bydeler i å titte inn i hverdagslivet til folk i Loddefjord.

Mot byfjorden i nord ligger Kvarven, som under 2. verdenskrig ble brukt av tyskerne til å vokte innseilingen til Bergen. I sør kravler Sildaberget seg ned mot Poilen. Her har det bodd mennesker siden steinalderen.

Fauna Rediger

Ørnafjellet mellom Kvarven og toppen av Lyderhorn skal visstnok vært bosatt av ørner. Det er muligheter for å se hjort da det er et hjortetråkk over fjellet. Er du heldig kan du også oppleve gaupe, selv om det er ytterst få som har sett dette kattedyret.

Kuriosa Rediger

Fjellet skal ha vært et berømt heksefjell. Her samlet de nordiske heksene seg før de dro til Blokksberg. Hekser ble også brent her. Det sies også at den 6.6 hvert år brennes bål på fjellet. Hva som skjer der vites ikke. Lyder Horn er for øvrig pseudonymet til forfatter Einar Friele, som ga ut boken "Med nattog til Oslo i 30-årene".

Lyderen i flammer.JPG

Gress-/skogbrann på Lyderhorn fredag 22.3.13. Alt fra hageslanger til helikoptre og fly ble satt inn for å slukke brannen, som herjet i seks timer.

Utsikt fra Lyderhorn.jpg

Utsikt utover Loddefjord fra toppen av Lyderhorn. Legg merke til at Vestkanten ikke var utvidet da dette fotografiet ble tatt.

Tilfeldig wiki