FANDOM

En vei i Loddefjord med eneboliger og rekkehus, med andre ord en av de få gatene i Loddefjord som ikke har noen som helst form for blokk. Einerkollen starter ved Lyngfaret skole og svinger seg opp på haugen mellom Vaddagrusen og Gamle Mathopsvei. Ble tidligere kalt "Korrupsjonshaugen" fordi ordfører og ansatte i gamle Laksevåg kommune fikk velge tomter her på slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet. En del frekke typer kommer fra denne gaten og eneboligene var perfekte arenaer for hjemme alene-fester. Viggo Krüger sier i et intervju at denne gaten er Loddefjords kjedeligste. Dette er nok ikke helt korrekt da det er Brakestien som regnes som den mest traurigste gaten i Fjorden. I begynnelsen av bakken ligger Einerlien borettslag som aldri imponerte i Bolig Cupen pga for liten medlemsmasse. Vintersporten stod sterkt i Einerkollen. Det ble arrangert skiløp og laget isbane på Tillaren. Einerkollen hadde også lenge den beste utforbakken i bydelen når det falt snø. Løypen gikk fra toppen av kollen og ned til lekeplassen mellom to av Einerliens rekkehus. Bilveien funket dessuten utmerket som akebakke inntil man begynte å strø salt og grus ved snøfall på 90-tallet. 8. september 2011 spilte Loddefjord-kjendisen Lars Vaular inn en kortfilm om en ung gutt i Einerkollen.

Loddefjord panorama.jpg

Utsikt fra Einerkollen

Einerkollen, langbakke.jpg

Tilfeldig wiki